13 april 2024

Zijn je foto’s toegankelijk? Opslag en delen

Na de schoenendoos is er de doos van de computer gekomen. Zijn je foto’s daardoor toegankelijker geworden? Als je niks doet, dus niet!

Laten we eerst eens in de “doos” kijken. Hoe sla je je foto’s op op je computer. Ik gebruik een paar hoofdmappen op mijn computer voor de opslag:

  • Locaties Hieronder vallen alle foto’s van vakanties, dagjes uit of trips voor mijn werk. Centraal staat de locatie, een stad of een land. Voor elke trip maak ik een aparte submap met als naam “locatie jjjjmm” (j staat voor jaar en m voor maand). Ik ga er gemakshalve vanuit dat ik niet meerdere keren per maand naar de zelfde locatie ga, vandaar geen dd (d staat voor dag). 
  • Gelegenheid Hier moet je denken aan bijv Kerstmis, verjaardagen. Een voorbeeld van een submap is “Kerstmis jjjj”.
  • Gebeurtenis Lijkt heel er op Gelegenheid, echter hier gaat het om eenmalige gebeurtenissen zoals een bruiloft of een afscheid.
  • Fotografie Hier staat het fotograferen centraal, denk aan portretfotografie, macrofotografie etc  
  • Shops Hieronder vallen de foto’s die ik verkoop bij Dreamstime en Werk aan de Muur.
Foto’s bij Werk aan de Muur


Deze hoofdmappen passen bij mijn activiteiten. Iemand die veel foto’s maakt bij bruiloften zal waarschijnlijk Trouwfoto’s als hoofdmap hebben. Binnen de submappen, van een specifieke event, heb ik twee submappen, voor: 1. de RAW foto’s (de niet-bewerkte foto’s, de data zoals de sensor de belichting heeft waargenomen), 2. de bewerkte foto’s in JPG formaat die je met iedereen kunt delen via internet of door af te drukken. 

Dit was dus de opslag, nu het delen. Vroeger betekende dat een avondje dia’s kijken, tegenwoordig doen we dat via internet, continue. Als je foto’s alleen op je computer staan zijn ze niet echt toegankelijk voor familie of vrienden. Om die reden heb ik foto’s van de mooie plekken die we bezocht hebben op de Webserver van mijn Synology NAS gezet en zijn voor iedereen zichtbaar. Kijk naar mijn albums (nog onder constructie). Privé foto’s staan op de Synology Photos van dezelfde NAS achter een wachtwoord. Privacy blijft belangrijk.

Nu ik naar de oude foto’s van mijn ouders zit te kijken, krijg ik weer meer waardering voor de fysieke fotoalbums van digitale foto’s. Het is heel leuk om samen door de albums te bladeren en herinneringen op te halen! 

Foto’s op Synology Photos


Toch vind ik snel zoeken van de gewenste foto ook belangrijk. Meestal zoeken we naar een persoon, eventueel in combinatie met een locatie of gelegenheid. Om die reden wil ik al mijn foto's annoteren met de namen van de personen en de gebeurtenis of gelegenheid. Zaken zoals tijdstip en locatie zitten al in de metadata van de foto. Met de huidige stand van gezichtsherkenning helpt de software al enorm bij het herkennen van personen. Natuurlijk moeten we nog wat helpen door een naam aan een gezicht toe te kennen. Ook herkent de software niet altijd dat verschillende gezichten van dezelfde persoon zijn. Daar is dus nog wat hand werk te doen. Het komend jaar houdt me dat van de straat. 




Geen opmerkingen: