06 april 2024

Oyfo Techniekmuseum

Pasgeleden ben ik naar het Oyfo Techniekmuseum in Hengelo geweest. Hengelo heeft een metaalgeschiedenis. C.T. Stork (Charles Theodorus Stork) heeft zijn stempel op de geschiedenis van Hengelo gedrukt, zowel wat betreft ondernemerschap, innovatie, techniek als sociaal. Een indrukwekkend persoon. Op het C.T. Storkplein hangt zijn afbeelding.

C.T. Storkplein, Hengelo

In het Techniekmuseum staan veel apparaten die door de fabriek Stork zijn gebouwd of daar werden gebruikt. Het museum staat op het Hazemeijer-terrein tussen de twee spoorlijnen van Hengelo naar Almelo en naar Zutphen in. Nu een terrein waar techniek, kunst, horeca, werken en wonen, in een industriële setting, bij elkaar komen.

Hazemeijer Hengelo (1951)

Binnenin het museum worden oud en modern gecombineerd. Mijn interesse ging m.n. uit naar de stoommachines en de weefgetouwen. In de tijd van C.T. Stork vond, mede door zijn innovaties, de omschakeling van met de hand naar met machines weven plaats. De hoogtijdagen van textiel in Twente stonden voor de deur. 

Weefgetouw

Een van de juweeltjes is de Triple Expansie stoommachine die in 1916 in de Storkfabriek werd gebouwd. Het werd gebruikt voor de aandrijving van een sleepboot. Hieronder een detail daarvan.

Meter van Triple Expansie stoommachine

Na afloop heerlijk geluncht bij Lust, Bakery & Bistro.

1 opmerking:

Roel Martens zei

Ik ben op deze wijze weer geattendeerd op het Oyfo techniek museum. Ik mocht daar enige jaren mijn als vrijwilliger mijn diensten aanbieden en heb zodoende heel wat van het museum in detail mogen observeren. Persoonlijk spijt het mij dat het museum is verplaatst naar een hal van het Hazemeyer complex. het is het resultaat van de beperkte financiën voor zowel de muziekschool en het museum die beiden in de knel kwamen. Daardoor zijn onder leiding van de voormalige directeur, +
Lous Kerkhof,de muziekschool, de kunstschool en het museum onder één dak gekomen, mijns inziens een uit nood geboren huwelijk. Enfin ik vond met name de museum-locatie knusser, maar moet toegeven dat de vorige locatie van de kunstenschool belabberd was, een stad als Hengelo onwaardig.