30 maart 2024

Stadswandeling Nijmegen

‘s Middags was ik uitgenodigd om bij een oratie in de Aula van de Radboud Universiteit te zijn. Dat gaf mij mooi de gelegenheid om de stad Nijmegen te bezoeken. 

Nijmegen behoort tot de oudste steden van Nederland. Bijna 20 jaar geleden vierde de stad zijn 2000-jarig bestaan. Tijdens het Romeinse Rijk lag het op de grens (Limes) van het Romeinse Rijk en de Germaanse gebieden. In die tijd heette de stad Noviomagnus. De stad heeft een rijke geschiedenis met ook tegenslagen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is er in en om de stad zwaar gevochten en zijn er de nodige bombardementen uitgevoerd. De stad heeft daar behoorlijk onder geleden.

Mijn eerste stop was bij het Huis van de Nijmeegse Geschiedenis (tot mijn schaamte mis ik het torentje). 

Huis van de Nijmeegse Geschiedenis

Het Huis was vroeger een kerk, de Mariënburgkapel. Ik was kennelijk te vroeg want het was nog gesloten. Echt heel jammer. Achter de kerk was een kleurrijk hoekje.

Pleintje achter kerk

De volgende stop was het Kronenburgerpark met de Kruittoren (op de achtergrond) en het Rondeel de Romeinse Voet op de voorgrond. Het park is aangelegd in de 19-de eeuw.

Kronenburgerpark met Kruittoren en Rondeel

Van daar liep ik naar de Stevenskerk. Heel Nijmegen ligt op een heuvelachtig gebied. Geen enkele straat loopt vlak en vaak moet je met trappen omhoog of omlaag. Zo ook bij de Stevenskerk. Het viel niet mee om een geschikte trap (leuning aan de linkerkant) te vinden. Maar het was de moeite waard. 

Imposante Stevenskerk

Binnen is de kerk nog imposanter dan buiten. Binnen krijg je pas echt een idee hoe groot hij is. Ik heb met veel bewondering naar het Königorgel en de preekstoel gekeken.

Köningorgel

Preekstoel

Daarna door de gezellige winkelstraat de Lang Hezelstraat, die voor een groot deel gespaard is gebleven, om een lunchgelegenheid te vinden.

Na een lunch bij Bagels & Beans, liep ik langs de andere kant van het Kronenburgerpark naar het station.

Kruittoren in Kronenburgerpark

Een mooie dag in Nijmegen. Thuis gekomen heb ik de volgende foto gekozen om, na bewerking met Luminar Neo, in te dienen bij Dreamstime. Hij is inmiddels geaccepteerd.

Kronenburgerpark bewerkt met Luminar Neo


Geen opmerkingen: