23 maart 2024

Het hele proces van fotograferen

Ruim anderhalf jaar geleden was het voor het laatst dat ik een foto bij Dreamstime had ingediend. Sindsdien is er veel gebeurd. Na mijn hersenbloeding in oktober 2022 ben ik pas in mei  2023 weer begonnen met fotografie. Allereerst bleken mijn camera (Nikon D800) en bijbehorende lenzen te zwaar te zijn voor mijn aangedane rechterarm en -hand. Door een goede deal met Kamera Express in Almelo ben ik overgestapt naar een full frame systeemcamera, Nikon Z5, en bijbehorende lenzen. Het fotograferen bleef ook met een lichtere camera nog best een uitdaging, waardoor ik onvoldoende tevreden was over de kwaliteit van mijn foto’s. Na maanden van oefenen met fotograferen voor Instagram ben ik nu weer bijna op het oude niveau.

In Rotterdam bezocht ik het stadhuis. Ze hadden me aangeraden om ook de tuin te bezoeken. Daar nam ik de onderstaande foto. Hij is genomen met een Nikon Z 28mm f/2.8, een lichtsterke, prime groothoeklens van slechts 155gr. Ideaal als je lichtgewicht reist. 

Origineel, 28mm, f/6.3, 1/60s, ISO 220

Qua compositie ziet de foto er goed uit. Echter, hij ziet er nog niet goed uit om in te dienen bij Dreamstime. Tegenwoordig bewerk ik mijn foto’s met Luminar Neo, deze heeft vergelijkbare mogelijkheden als Adobe Lightroom, echter, het gebruikt AI-technieken waardoor de bewerkte foto er net wat beter uitziet dan als ik alles zelf zou moeten doen. Hierna een lijstje met onvolkomenheden van de foto en wat ik er aan gedaan heb:

  • Door de groothoeklens is het gebouw een beetje vervormd. Actie met het Ontwikkel gereedschap heb ik de foto een beetje verticaal gekanteld.
  • De begroeide muren zijn te donker. Actie de schaduw flink lichter maken.
  • De lucht is te licht. Actie hooglichten flink donkerder maken, heeft in dit geval te weinig effect (kom ik op terug).
  • De kleuren zijn te flets. Actie met de Verbeterschuif breng ik o.a. de belichting meer in balans, breng ik wat meer verzadiging in de kleuren en verhoog ik de levendigheid. 
  • In de lucht zijn er wat antennes te zien. Actie met Wissen en Klonen heb ik de antennes vervangen door lucht.
  • De lucht blijft echter te veel aandacht trekken. Actie door de lucht te vervangen met een licht blauwe lucht met wolkjes verdwijnt dit probleem.
  • De perkjes in de tuin zijn omrand met donker groene plantjes en blokkeren daardoor de loop van je ogen. Actie door een masker over de voorste rand te plaatsen kan ik lokaal de plantjes wat meer belichten waardoor de donkere rand aan de voorkant verdwijnt en de ogen niet gehinderd worden.  
  • Het gebied waar de begroeide muren bij elkaar komen en waar het beeld staat, trekken nog te weinig aandacht. Actie met een masker maak ik dat gebied lichter, waardoor de ogen naar dit gebied getrokken worden.
Al deze zaken moeten met beleid worden uitgevoerd. Kijk telkens of de verandering een verbetering is.

Links voor en rechts na bewerking

Langzaam aan kom je bij de foto waarover je tevreden bent. 

Na bewerking met Luminar Neo

Deze foto heb ik ingediend bij Dreamstime en binnen een paar uur werd hij geaccepteerd. Voor mij een hele overwinning omdat ik heb laten zien dat ik weer het hele proces van locatie kiezen, foto’s maken, goede foto selecteren, bewerken en indienen, onder controle heb. 


Geen opmerkingen: