Storytelling staat op veel terreinen in de belangstelling. Door een emotionele band met de luisteraars of kijkers op te bouwen hoopt de verteller zijn of haar boodschap beter over te brengen. Ook in fotografie staat storytelling in de belangstelling.
Een verhaal vertellen met behulp van een aantal foto’s is redelijk gemakkelijk. Een foto met een gevulde zak voor de deur, eentje met de zak geopend in de huiskamer en, de laatste, kinderen die cadeautjes aan het uitpakken zijn. Gaat natuurlijk over Sinterklaas, over geven, over delen!
Hoe nu met één foto? Pasgeleden hadden we het over een plant kopen: echt of kunst? Bij een kunstplant, hoe mooi hij er ook uitziet, verandert er niets, behalve misschien een beetje stof erop. Bij een echte plant zie je verandering. Nieuwe bladeren of bloemen als hij goed verzorgd wordt of afgevallen, verdroogde bladeren als hij slecht verzorgd wordt. Een mogelijke verandering nodigt uit om te kijken. De spanning van die mogelijke verandering is de essentie.
![]() |
Geen mensen, geen spanning |
Als ik naar mijn Dreamstime foto’s kijk dan zie ik dat ik mensen in de foto’s probeer te vermijden omdat dat het commerciële gebruik van de foto’s vergroot. Het zijn dus het soort foto’s zoals kunstplanten. Er zit geen spanning in. De vraag is hoe krijg ik spanning in een foto?
![]() |
Dagelijkse activiteiten van mensen |
De architectuur staat centraal en de voorbijgaande mensen vallen niet speciaal op. Een beetje spanning maar niet veel.
![]() |
Gaat ze de winkel in? |
Mensen die weglopen trekken niet de aandacht. De dame die naar ons toeloopt wel. Ze heeft een keus, loopt ze langs ons heen of gaat ze de winkel binnen? Wat doet ze? Wat gaat ze daar kopen? Er is spanning, er is een story.
Mijn bedoeling is meer van dit soort foto’s te gaan maken. Het lijkt misschien op straatfotografie al vind ik zelf een foto waarin een gebouw centraal staat en een mens een relatie met dat gebouw heeft interessanter. Terugkijkend naar deze foto had ik hem misschien een seconde later moeten nemen, dan is de dame dichterbij de deur van de winkel. Dan was die relatie waar ik het over had nadrukkelijker naar voren gekomen. Volgende keer beter!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten