04 mei 2024

Alhambra in Granada

Na mijn pensionering zijn mijn vrouw en ik naar Andalusië geweest. Het is fascinerend om overal de islamitische invloeden te zien. Eigenlijk wist ik voor onze reis helemaal niets over de Moorse bezetting van Spanje in de 8e eeuw. 

In 710 staken 9000 Berbers de Straat van Gibraltar over en maakten een begin aan de bijna totale bezetting van het Iberische schiereiland. Die bezetting en de consequenties intrigeerden mij zo zeer dat ik snel de volgende boeken las: De kopiist van Hanny Alders, De hand van Fatima van Ildefonso Falcones en Tales of the Alhambra van Washington Irving en Joseph Thompson. Met deze kennis gingen we naar Andalusië.

Alhambra bij zonsondergang

In Granada stond het bezoek aan Alhambra, een Moors paleis en fort, centraal. Zowel van buiten als van binnen is het imposant. Deze foto is genomen met een laagstaande, warme zon tijdens zonsondergang vanaf een van de parkjes tegenover Alhambra. De foto ziet er heel rustgevend uit. Op de plek waar we stonden werden we omringd door een kleine vijftig mensen. Ik moest echt mijn best doen om een plekje te veroveren om deze foto te maken. 

Een van de belangrijkste kenmerken van Islamitische kunst is dat het verbod op afgoderij zich vertaalt naar het verbod op afbeeldingen van levende wezens, mensen en dieren. Kalligrafie en geometrie staan dan ook centraal.

Plafond Nasrid paleis

Door de Nasriden werd in de 14e eeuw het Nasrid paleis in het Alhambra gebouwd. Het is een hele belevenis om hier rond te wandelen, je komt ogen tekort. Hier word je echt ondergedompeld in de Islamitische kunst. 

Plafond Nasrid paleis

Als je het Nasrid paleis verlaat ---je bent er eigenlijk veel te kort--- kom je in de tuinen terecht en loop je langs dit gebouwtje met de laatste stralen van de zon.

Tuinen van Nasrid paleis.

Alle foto's zijn via Dreamstime verkrijgbaar. De eerste, de overzichtsfoto van Alhambra, is al 1 keer bij Werk aan de Muur en 19 keer bij Dreamstime verkocht. 

Om een indruk te krijgen van ons bezoek aan Granada en Alhambra nodig ik je uit om naar het fotoalbum van Granada, inclusief de kathedraal en tuinen van Generalife, te kijken. 

Binnenkort ook verhaaltjes over ons bezoek aan Sevilla en Cordoba. Andalusië is meer dan de moeite waard om te bezoeken. 


Geen opmerkingen: