25 mei 2024

UCM, creatieve fotografie?

Bij fotografie zijn er verschillende stijlen. Die van mij komt het dichtst bij wat ik zou noemen accuraat registreren: de juiste delen van de foto scherp weergeven. Daar voel ik me comfortabel bij. Pasgeleden zag ik een berichtje op Instagram over ICM. Dat staat voor Intentional Camera Movement. Als je het goed doet krijg je schilderij-achtige foto’s. Toen ik wat meer ging lezen over ICM schoot mij het volgende te binnen. Sinds mijn hersenbloeding ben ik heel goed in UCM, Unintentional Camera Movement, omdat ik de fijne motoriek in mijn rechterhand kwijt ben. Om die reden werk ik met kortere sluitertijden dan normaal. Precies het tegenovergestelde dan bij ICM! Is UCM ook creatieve fotografie? Grapje!

Cirkel met meerdere middelpunten, Haruki Murakami

Toen ik deze foto maakte dacht ik aan iets dat ik net gelezen had. Het was een kort verhaal van Haruki Murakami, getiteld Crème: Een oude man zegt tegen Murakami: ‘Een cirkel met meerdere middelpunten.’ Als wiskundige gaan dan bij mij meteen allerlei alarmbellen af. In welke wereld kan dit? Zo’n uitspraak fascineert mij. Is zo iets mogelijk? In het voorwoord van Eerste persoon enkelvoud staat dat Murakami bevreemdend, troostrijk, weemoedig, geestig, ontroerend is. Ik heb al veel van zijn boeken gelezen. Ben een groot fan. 

Ik probeer met een foto een bepaald gevoel of een herinnering op te roepen. Pas dan betekent een foto iets voor mij. Eerlijkheidshalve is dat best een uitdaging.

Geen opmerkingen: