08 juni 2024

Whanganui, I Am the River, The River is Me

Tien jaar geleden heeft de Whanganui, een grote rivier in Nieuw-Zeeland, dezelfde rechten als een persoon gekregen. Pasgeleden is daar een film over verschenen: I Am the River, The River is Me. Naast dat het een mooie natuurfilm is, laat het ook duidelijk zien hoe de Maori verbonden zijn met de rivieren en hun omgeving. Het zette me aan het denken over hoe wij tegen rivieren aankijken en van welke Nederlandse rivieren ik foto’s heb.

Maastricht (Romeinse vestiging) aan de Maas

Als ik bij mezelf te raden ga dan denk ik bij rivieren meteen aan transport en vestigingsplaatsen. Bijna alle plaatsen met een lange historie liggen aan een rivier (of zee). Niet verbazingwekkend want met boten konden die plaatsen relatief makkelijk bereikt worden. Met de industrialisatie werden de rivieren ook gebruikt om afval te lozen. We beginnen ons nu langzaamaan te realiseren dat dat slecht is voor de aarde en ook voor onszelf. In Nieuw-Zeeland hebben ze zich dat ook gerealiseerd, m.n. door de Maori, en zien de Whanganui als rechtspersoon.

Deventer (Hanzestad) aan de IJssel

In Nederland begonnen we te merken dat het zuivere water uit de Alpen hier vervuild aankwam en dat het veel moeite kostte om er weer drinkbaar water van te maken. Daar wordt nu op Europees niveau wat aangedaan. Echter, in de denkwereld van de Maori, de aarde wordt opstandig: extreme temperaturen, heftige regenbuien, overstromingen van rivieren, stijging van de zeespiegel. Wij moeten, net als de Maori, meer één zijn met de natuur. 

Rotterdam (haven) aan de Nieuwe Maas

Bij één van de opstanden van de aarde steeg het water van de Lek zo hoog dat Culemborg geëvacueerd moest worden. Mijn zus met haar gezin heeft toen een tijdje bij ons gelogeerd. Op dat soort momenten realiseer je je dat Nederland een deltagebied is van een paar grote rivieren met een open doorgang naar zee. De toekomst van Nederland is heel sterk afhankelijk van de ontwikkeling van het klimaat. Ik hoop dat volgende generaties dezelfde idyllische foto’s kunnen maken.

Maastricht bij nacht




Geen opmerkingen: